donderdag 19 augustus 2010

Dag 37 - Yosemite

Dag 37 – zondag 15 augustus – Yosemite

Om deze dag hadden we onze hele vakantie heengepland. Wil je een plek in Yosemite, dan moet je máánden van te voren op een bepaalde dag en een bepaald tijdstip aan de telefoon zitten om online te reserveren. Binnen een kwartier is alles meestal vol. Dat tijdstip had ik natuurlijk voorbij laten gaan, maar op wonderlijke wijze was het me toch gelukt voor één nacht een kampeerplek in de zo felbegeerde Valley te regelen. Aan de rand van het park kon ik nog twee nachten boeken en zo waren we voor drie nachten onder de beren..eh.pannen.

Met hooggespannen verwachtingen begonnen we om half zeven ’s morgens aan de rit over de Tioga pas. Natuurlijk weer met het betoverende ochtendlicht en het was bijzonder mooi.
Bij White Wolf, waar ook een campground is, hebben we heerlijk ontbeten in een erg leuk berghutachtig restaurantje. Met deze goede bodem togen we richting Valley.

Yosemite Valley is een zogenaamde gletsjervallei met aan weerszijden steile rotswanden van graniet. De meeste activiteiten spelen zich ook af in deze vallei. Er zijn verschillende kampeerterreinen, lodges, winkels en natuurlijk een Visitor Centre. Buiten de vallei heb je dan ook nog enkele campgrounds, die zijn over het algemeen iets rustiger.

We reden de vallei binnen, tenminste, dat probeerden we. We liepen meteen vast in het verkeer. Onvoorstelbaar wat zich daar naar binnen probeerde te wurmen….
Bij een uitzichtpunt stopten we om wat foto’s te maken, toen weer in colonne door naar onze campground, North Pine geheten.

We werden verwelkomd door iemand die dacht dat we uit Tsjechië zouden komen, door mijn achternaam. Wat bleek: hij was zelf Tsjech van origine! Grappig.
Toen onze plek opgezocht. Hoewel het erg druk was en kamperen in een bos niet direct onze voorkeur heeft waren we toch tevreden met de ruimte die we hadden. Er hadden nog wel tien tenten bijgekund. Dus kampje gemaakt en op verkenning in het park.

Eerlijk gezegd viel het ons nogal tegen. We hebben al veel berglandschappen gezien in Europa en vonden het wel mooi allemaal, maar vergeleken met wat we deze reis al gezien hádden viel het toch een beetje in het niet.

Nu moet ik zeggen dat de drukte niet erg meehielp. We zijn uiteindelijk naar Mariposa Grove gereden om de reuzensequoia’s te bewonderen. Toen we daar aankwamen konden we meteen weer terug: park afgesloten wegens te grote drukte….en het was best een heel eind rijden….Enige optie was enkele mijlen eerder de auto te parkeren, bij Wawona, en daar de shuttlebus te pakken want die mocht het park wél in. Dat hebben we maar gedaan dus. Toen we met de shuttle na twintig minuten rijden arriveerden hadden ze net de weg weer opengesteld….grrrrr…..Inmiddels was het kwart voor vijf, en de laatste shuttle terug zou om 18.00 gaan. Het gebied waar de bomen groeien is enorm en met het uurtje dat ons ter beschikking stond zouden we alléén de Old Grizzly kunnen zien, dat was een uur lopen heen en terug.
Enige andere mogelijkheid was met de tram, zoals ze die hier noemden. Eerder een treintje achter een oplegger gehaakt. Met koptelefoon op kregen we dan én uitleg én alles te zien. Tja, dat hebben we toen maar gedaan. Als een stel bejaarden (no offense, wij mogen het zeggen!) lieten we ons rijden. Ik moet zeggen dat de uitleg wel erg interessant was, we hebben er zo zeker meer van begrepen dan anders het geval geweest zou zijn.
We hoorden later nog van een Ranger dat het nog nooit zo druk was geweest in het park als afgelopen dagen. Zij wisten zelf ook niet wat hen overkwam, en dat hoor je een Ranger vast niet gauw zeggen.

Op de terugweg hebben we nog even overwogen naar het Glacier Point te rijden om daar de zonsondergang mee te maken, maar toch maar niet gedaan.
We werden nog wel getrakteerd op een beer, die vlak voor ons doodkalm de weg overstak. Helaas zijn de foto’s niet erg goed geworden, maar de teller staat in elk geval nu op vijf!

Het was al bijna donker toen we bij de tent kwamen. We hebben gekookt, gegeten en ons er voor de zoveelste keer over verbaasd dat het op zó’n volle camping zó rustig kon zijn.

1 opmerking:

1. Wel dan hebben jullie nu al meer beren gezien dan wij in drie vakanties, nog niet een:(
    Dat van Yosemite herkennen we wel, niet de drukte, waren er in mei, maar als je kampeerder bent in Europa, is het wel een beetje vergelijkbaar. Maar goed, leuke afwisseling toch? Tja en die rust, dat doet het hem ook wel een beetje vind ik, het is toch leuk daar zo te staan, zelfs met een camper was het meer kamperen dan op al die betonplaten. ( wij hebben hier ook een tent!)

groeten Thuul (AAforum)

BeantwoordenVerwijderen

Leuk als jullie een reactie achterlaten!